Przypomniała mi się właśnie sytuacja z okolic I Kongresu Patriotyzmu Ekonomicznego, który organizowaliśmy w listopadzie. Świetnie pokazuje to, na czym polega budowanie dobrych relacji w biznesie, czyli networking właśnie – najbardziej znane pojęcie w biznesie, co do którego prawie każdy może powiedzieć, że zupełnie nie wie o co w nim chodzi. To trochę jak z innowacjami.

Sytuacja

W ostatniej chwili na Kongres zgłosił się jeden Sponsor i Partner, który postanowił wykorzystać to wydarzenie do pokazania swoich produktów i kilku jeszcze zaprzyjaźnionych firm. Wynajęli całe stoisko, świetnie zresztą funkcjonujące w trakcie imprezy i wnoszące duży koloryt do przedsięwzięcia.

Zwyczajowo – nazwijmy lidera inicjatywy, który jest bohaterem tej opowieści – Zdzisławem. Znamy się nie od dziś, więc chcąc zadbać o potrzeby Zdzisława, zaproponowałem pewną wyjątkową propozycję.

Propozycja

Polegała ona nie tylko na rabacie za stoisko sponsorskie, ale także na zmniejszonych kosztach żywienia zaproszonych na stoisko gości, o co w zasadzie w ostatniej chwili poprosił sam Zdzisław, planując jeszcze nadmiarowych gości, przedsiębiorców z którymi pracuje.

Jego reakcja bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła.

Reakcja

Zdzisław się obruszył i powiedział tak:

Maciek, daj mi spokój z rabatami. Nie robisz imprezy po to, żeby do niej dołożyć. Ty masz na tym zarobić. Powiedz ile to kosztuje i taką fakturę poproszę, bez wymyślania.

Nauka

Prawda, że takiej reakcji oczekiwalibyśmy od osoby, z którą się znamy i się lubimy? Za taką reakcję byłem Zdzisławowi zarazem wdzięczny, ale i pod jej wrażeniem. Bo to też wymaga pewnej dojrzałości. Takiej dojrzałości można oczekiwać jedynie od tych, którzy wiedzą, że relacje w biznesie, czyli networking, to nie kombinatorstwo i łapanie rabacików, tylko wspólne budowanie swoich nawzajem biznesów.

W chwili gdy to piszę, przypomniał mi się bardzo dobry artykuł Pawła Królaka z Coraz Lepszej Firmy, który we wpisie pt. Daj mi rabat po znajomości. A może po znajomości zapłaciłbyś mi więcej? postawił tezę, że właśnie z osobami, z którymi się przyjaźnimy powinniśmy mieć takie relacje, że płacimy sobie więcej. Paradoks? Poczytaj, Paweł oczywiście prowokuje, ale ta teza ma ręce i nogi.

Post Scriptum

A wiesz, że organizuję wyjątkowe, doroczne szkolenie z networkingu? Odbędzie się 12-13 stycznia i będzie dostępne online. Znajdziesz o nim informacje na www.gnyszka.pl/szkolenie 🙂 Będę w nim mówił o wielu rzeczach, ale oczywiście też o tym w jaki sposób budować takie relacje w biznesie, jak ta ze Zdzisławem.

Wejdź do niezwykłego świata Macieja Gnyszki
i zobacz, jak 
robić networking w jego stylu!

Zapisz się na mój e-dziennik
Maciej Gnyszka Daily